Majalah terkecil bernilai RM2.48 juta

Seorang Kurator Muzium Musee des Lettres et Manuscrits menunjukkan majalah terkecil bernilai RM 2.48 juta . Ia bertarikh 1830 yang dihasilkan Charlotte Bronte di Paris, Perancis

Majalah terkecil bernilai RM 2.48 juta ? Kedengaran seperti tidak logik, majalah kecil sebegitu mempunyai harga sehingga jutaan ringgit. Sebenarnya majalah kecil ini tergolong dalam kategori barangan manuskrip antik dan pelik sebab itu ia mempunyai nilai harga yang tinggi.

Manuskrip majalah Young Men’s edisi kedua yang mengandungi 4,000 patah perkataan dan 19 muka surat yang ditulis oleh seorang penulis novel terkenal England, Charlotte Bronte semasa dia berumur 14 tahun pada 1830 dan sekarang dipamerkan di Muzium Musee des Letters et Manuscrits.

Muzium itu telah membeli manuskrip tersebut pada harga AS$826,287 (RM2.48 juta) dalam satu lelongan yang diadakan pada Disember tahun lalu, lapor agensi berita Reuters.

Manuskrip itu mengandungi watak-watak dalam dunia imaginasi yang dicipta oleh Bronte dan saudaranya.

Sumber: Kosmo Online

The following two tabs change content below.
Hisyam Den adalah seorang penulis dan usahawan online. Beliau suka berkongsi ilmu yang bermanfaat kepada orang ramai melalui platform yang beliau ada terutama tentang ilmu bisnes dan kehidupan.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *