Tiga Kategori Pelabur

Salam Sejahtera…

Menurut buku Why We Want You To Be Rich tulisan Donald dan Robert, terdapat tiga golongan atau kategori pelabur. Mereka adalah seperti berikut:

  1. Orang yang langsung tidak melabur
  2. Orang yang melabur supaya tidak rugi
  3. Orang yang melabur untuk untung

Pertama adalah orang yang langsung tidak melabur iaitu hanya bergantung harap pada keluarga mereka, syarikat tempat mereka bekerja, ataupun kerajaan bagi menjaga kebajikan mereka selepas mereka bersara kelak.

Kategori kedua ialah orang melabur supaya tidak rugi. Golonngan ini, biasanya melabur dalam instrument yang mereka fikirkan  sebagai pelaburan yang selamat. Kebanyakan pelabur tergolong dalam kategori ini. Mereka memiliki mentality menabung apabila merujuk tentang pelaburan.

Manakala kategori yang terakhir ialah orang yang melabur untuk untung. Kategori ini sanggup belajar lebih banyak perkara berkaitan pelaburan, mahukan lebih banyak kawalan, serta melabur bagi mendapat pulangan yang lebih tinggi.

Apa yang menariknya, ketiga-tiga kategori pelabur ini berpontensi menjadi kaya, malah mereka yang mengharapkan orang lain menjaga kebajikan mereka juga boleh menjadi kaya. Sebagai contoh, CEO Exxon yang bersara yang dibayar hampir setengah billion dolar sebagai ganjaran persaraan.

Ps: Anda kategori yang mana ?

The following two tabs change content below.
Hisyam Den adalah seorang penulis dan usahawan online. Beliau suka berkongsi ilmu yang bermanfaat kepada orang ramai melalui platform yang beliau ada terutama tentang ilmu bisnes dan kehidupan.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *