Anda dan Kejayaan Akademik

Tidakkah kejayaan sentiasa menghantui anda? Pencapaian akademik, kemahuan ibu bapa, kemahuan manusia sekeliling dan kemahuan diri sendiri sentiasa menghantui diri anda. Kebanyakan manusia keliru dengan kejadian dirinya. Anda tidak tahu apa yang perlu di lakukan dan hanya membiarkan arus kehidupan membawa hala tuju hidup anda. Kenapa perlu keliru kerana tujuan anda menjalani kehiduan adalah untuk diri sendiri selain menjadi khalifah di bumi.

Kebahagian adalah milik anda. Kejayaan juga adalah milik anda. Anda gagal dalam pelajaran, ibu bapa tidak suka akan tindakan anda, anda memberontak dan mahu masyarakat menghormati anda dan anda menjadi seorang yang pemarah kerana masyarakat tidak hormatkan anda. Kenapa anda perlu hidup untuk memenuhi keinginan orang lain? Anda mahu di pandang tinggi oleh masyarakat, kenapa? Ibu bapa tidak suka akan tindakan anda adalah bersebab. Anda perlu berfikir sama ada sebab tersebut adalah logik atau tidak.

Anda gagal dalam pelajaran dan rasa malu untuk berusaha dalam bidang lain, kenapa? Anda gagal dalam perlajaran kerana anda yang tidak mahukannya, bukannya kerana anda tidak bijak. Sejarah menunjukkan hampir separuh manusia hebat di dunia pada abad ini, tidak memperoleh keputusan akademik yang hebat ketika belajar. Kenapa perkara ini berlaku? Kerana mereka faham akan makna sebenar kejayaan. Jika anda menganggap kejayaan akademik tidak penting, anda adalah seorang genius kerana memahami kejayaan sebenar hidup di muka bumi ini.

Ada seorang penghidap asma dari Amerika Syarikat berjaya mendapat pingat emas di sukan olimpik di sebabkan beliau faham akan maksud kejayaan sebenar. Beliau faham bahawa asma bukanlah satu perkara yang perlu beliau risaukan kerana kejayaan adalah merangkumi perlunasan impian. Impian untuk memenangi pingat emas olimpik adalah kejayaan yang beliau impikan dari kecil manakala berhenti berenang di sebabkan asma bukanlah kejayaan sebenar bagi beliau.

Kejayaan tidak boleh di halang kecuali anda yang meletakkan sendiri halangan tersebut pada laluan anda.

The following two tabs change content below.
Hisyam Den adalah seorang penulis dan usahawan online. Beliau suka berkongsi ilmu yang bermanfaat kepada orang ramai melalui platform yang beliau ada terutama tentang ilmu bisnes dan kehidupan.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *