Jangan Berhenti Belajar

graduan melayu

Apabila kita menamatkan alam kampus kebanyakkan kita akan berhenti belajar dan hanya bergantung kepada ilmu pengetahuan di alam kampus sahaja. Sedangkan ilmu pengetahuan sentiasa bertambah dan tiada penghujungnya.

Saya merupakan sejumlah kecil rakyat Malaysia yang cintakan buku dan ilmu pengetahuan. Setelah menamatkan alam kampus saya telah membuat pilihan untuk menjadikan aktiviti membaca dan menulis sebagai satu kebiasaan atau habit bagi saya kerana saya melihat budaya rakyat Malaysia terutama golongan graduan Melayu kita akan berhenti belajar setelah menamatkan pengajian di universiti.

Makan untuk hidup atau hidup untuk makan ?Jawapanya adalah makan untuk hidup.
Makanan Minda adalah ilmu
Makanan Jasad adalah makanan dan minuman seharian kita
Makanan Roh adalah ibadat dan zikir
– Hisyam Den

Pada pandangan saya, menambah ilmu pengetahuan bukan lah sesuatu yang membuang masa kerana semasa di alam kampus kita belajar untuk skor dalam paper yang kita ambil dan mendapat keputusan yang cemerlang dalam pengajian kita manakala di alam kerjaya kita menambah ilmu untuk meningkatkan kecekapan dalam urusan kerja kita dan cepat untuk naik pangkat. Sehubungan dengan itu, bagi usahawan lagi penting kerana untuk meningkatkan produktiviti syarikat dan membangunkan syarikat ke tahap tertinggi dalam industri.

Sekali lagi di zaman serba moden ini, ilmu pengetahuan bukan saja diperoleh dengan cara membaca sahaja malahan dengan menyertai seminar, bengkel, khusus jangka pendek dan melayari internet ( Youtube dan sebagainya )

Kesimpulannya ilmu adalah makanan bagi minda kita. Apa akan jadi pada badan kita jika kita tidak mendapat makanan dan minuman selama beberapa hari, begitu lah dengan minda kita. Faham ke Faham ni ?

The following two tabs change content below.
Hisyam Den adalah seorang penulis dan usahawan online. Beliau suka berkongsi ilmu yang bermanfaat kepada orang ramai melalui platform yang beliau ada terutama tentang ilmu bisnes dan kehidupan.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *