Kenapa Gagal Dalam Bisnes ?

Terdapat banyak sebab, kenapa gagal dalam bisnes. Di sini, saya akan kongsikan beberapa sebab kenapa berlaku kegagalan dalam bisnes kepada pembaca blog Mohd Hisyam Dot Com.

1.Tidak Ada Matlamat

Tidak mempunyai matlamat yang jelas yang hendak dicapai dalam bisnes internet. Apakah tahap kepakaran atau keuntungan yang ingin dicapai dalam masa satu, dua atau lima tahun dari sekarang. Sehubungan dengan itu, jika anda belum mulakan untuk meletakkan matlamat, mulakan sekarang dengan meletakkan matlamat. Contohnya mendapat keuntungan RM 700 sebulan dalam masa enam bulan dari sekarang. Anda hendaklah menulis matlamat tersebut diatas kertas dan menampal ditempat yang mudah dan selalu anda lihat seperti ditepi cermin. Hal ini kerana ia dapat member kesan kepada minda separa sedar anda.

2.Kurang Sabar

Sememangnya sudah menjadi lumrah manusia untuk mendapat keuntungan yang besar dalam bisnes dalam masa yang pendek. Terutamanya kepada usahawan yang baru mula berniaga. Sebenarnya dalam perniagaan, kita perlu melihat keuntungan untuk jangka masa yang panjang. Orang –orang ada mengatakan bahawa “ Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ketepian, bersakit-sakit dalu bersenang-senang kemudiaan.

3.Kurang Ilmu

Pelaburan yang terbaik, adalah melabur kepada diri sendiri. Oleh sebab itu, belajar secara konsisten ilmu-ilmu bisnes dengan membeli buku-buku, mendengar video dan audio dan menyertai seminar –seminar yang diadakan di dalam atau luar negara. Selain itu, cuba dekat usahawan –usahawan yang telah Berjaya dalam bidang anda dan jadikan mereka mentor anda.

4.Tidak Fokus

Anda hendaklah membuat pilihan yang betul. Anda perlu memilih bidang perniagaan yang hendak dilakukan bersesuaian dengan diri anda dan fokus dalam bidang tersebut. Bila anda fokus dalam sesuatu bidang, anda akan menjadi pakar dalam bidang anda. Setelah anda menjadi pakar dalam bidang tersebut. Anda menjadi rujukan dalam industri anda dan duit akan datang dengan sendiri kepada anda.

5.Bertindak

Setelah anda menulis matlamat dan kertas kerja bisnes anda. Anda perlu bertindak mengikut perancangan yang telah disusun. Selain itu luangkan masa setiap hari untuk memantau bisnes yang anda lakukan. Ia perlu dilakukan dengan konsisten untuk jangka masa yang panjang.

The following two tabs change content below.
Hisyam Den adalah seorang penulis dan usahawan online. Beliau suka berkongsi ilmu yang bermanfaat kepada orang ramai melalui platform yang beliau ada terutama tentang ilmu bisnes dan kehidupan.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *