Kenapa Orang Kaya Semakin Kaya

Kenapa orang kaya semakin kaya dan orang miskin semakin miskin. Jika anda meneliti biografi setiap individu yang berjaya dan kaya, salah satu faktor kejayaan mereka adalah dengan meningkatkan pola kejayaan mereka pada kadar yang lebih besar. Contohnya seorang penulis buku kewangan Rich Dad Poor Dad iaitu Robert Kiyosaki.

Beliau pernah menceburi pelbagai bidang bisnes sebelum berjaya menjadi seorang yang pakar dalam bidang hartanah dan semestinya beliau pernah gagal dalam bisnes seperti orang lain juga. Namun, dengan berbekalkan ilmu dan pengalaman gagal dalam bisnes sebelum ini dan modal yang masih ada, beliau terus konsisten menceburi bidang hartanah.

Beliau bersusah-payah berusaha sehingga sanggup tidur di dalam kereta sendiri kerana beliau yakin bahawa rumah adalah aset yang berharga dan memberikan pulangan yang lumayan. Setelah berjaya membuat pembelian rumah pertama untuk disewakan, beliau seterusnya mengambil langkah dengan membeli rumah yang kedua dan seterusnya. Beliau meningkatkan pola kejayaan ada kepada kejayaan yang lebih besar dengan membeli lebih banyak rumah untuk disewakan. Beliau sentiasa meningkatkan kemahiran dalam bidang ini sehinga menjadi seorang pakar dalam bidang yang diminatinya.

Sebenarnya, Robert Kiyosaki bermula dengan kosong dan setelah beliau mengkaji dan mendapati bidang hartanah mampu membuahkan hasil kejayaan yang sangat hebat maka beliau memberikan komitmen yang tinggi dan menambah pola kejayaan yang lebih besar. Sekarang beliau, turut berada dalam kelompok atau kategori orang kaya semakin kaya.

The following two tabs change content below.
Hisyam Den adalah seorang penulis dan usahawan online. Beliau suka berkongsi ilmu yang bermanfaat kepada orang ramai melalui platform yang beliau ada terutama tentang ilmu bisnes dan kehidupan.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *